Camilla Simonsen, CEO
"Vi har brugt nogle kræfter på at finde ind til kernen af Microbizz – for vi kan ikke være gode til det hele, det må vi acceptere."

2023 går på hæld og et nyt spændende år er i sigte. Vi har taget en kort snak med CEO Camilla Simonsen efter godt et halvt år på posten
Nu har du været her hos Microbizz i ca et halvt år – hvad er nogle af de erfaringer og learnings, du har gjort indtil nu?
En af de ting, der har været meget synligt for mig er, at vi var kommet for langt væk fra vores kunder. Derfor har det også været et af de første steder, jeg har sat ind. Henrik, vores salgsdirektør og jeg, har været rundt og besøge mange kunder allerede, og har haft tæt dialog med mange – og det er noget, vi bliver ved med at prioritere højt. Det er kun igennem den tætte kontakt, at vi kan blive ved med at bidrage med gode input til vores kunders digitale rejse og udvikle os sammen med dem. Og jeg må bare sige, det bliver ved med at være utrolig inspirerende for mig at se, hvordan Microbizz er med til at flytte kundernes forretning hver eneste dag. Det er en stor drivkraft for mig og for hele vores organisation.
Det har også været tydeligt for mig, at vi i for høj grad har lænet os op ad at være en konsulentforretning. Det er ikke der, vores fokus vil være fremadrettet. Vi er frem for alt en softwareforretning – vi skal fokusere på at udvikle og servicere vores løsning, så vi skaber værdi sammen med vores kunder. Det kræver et meget mere holistisk syn på samarbejdet, hvor vi hele tiden udvikler os, og får større indsigt i vores kunders forretning – der hvor vores produkt bruges hver dag. Vi har også gjort en række nye tiltag i vores support – både i forhold til tilgængelighed – nu kan alle kunder kontakte os på både telefon og mail som standard. Vi har sat ind i forhold til løbende opfølgning og svartider i supporten, og hele den del vil vi fortsætte med at styrke. Vores nye CX-afdeling med Jesper Jensen i spidsen holdt et godt indlæg om dette på vores åbent hus arrangement den 1. december (se link til præsentationen i indlægget ovenfor), og jeg glæder mig til, at vi får udviklet endnu mere på den del af vores virksomhed i 2024.
Vi har brugt nogle kræfter på at finde ind til kernen af Microbizz – for vi kan ikke være gode til det hele, det må vi acceptere. Vi skal frem for alt prioritere, at vores kerneløsning, de key features som hovedparten af vores kunder bruger hver eneste dag – at den del hele tiden optimeres. Men også at kerneløsningen ikke forstyrres af for meget ny specifik udvikling. Det er derfor, vi har vores plugin-lag, som vores kunder og partnere virkelig har taget til sig, og vi udvikler rigtig mange plugins hver måned, som understøtter helt specifikke arbejdsgange uden at pille ved kerneløsningen. Og så er der driftsstabilitet. Microbizz er forretningskritisk for vores kunder. Løsningen bruges hver dag og driften skal køre stabilt. Vi har derfor gjort en lang række tiltag for at sikre den driftsstabilitet, og det bliver vi ved med at have rigtig meget fokus på.
Nu vi kigger ind i 2024, hvad ser du så ellers som nogle af de vigtige fokuspunkter?
For at skabe endnu mere værdi for vores kunder, vil jeg gerne, at vi udvikler vores brancheviden, og det er vi godt i gang med flere interne projekter i Ventu, hvor vi dykker ned i både de branchespecifikke funktioner i Microbizz og ser på, hvor det specifikt er, at Microbizz skaber værdi i den pågældende branche og hvilke tendenser, der præger branchen lige nu. Og så har vi jo vores partnere, som også har en dyb brancheviden, som kan støtte os på specifikke projekter.
Vi genstarter også vores Microbizz Circle i 2024, som er netværksmøder, hvor vi kan komme i tæt dialog med vores kunder, og kunderne også kommer i tæt dialog med hinanden og kan udveksle best practice, både inden for brancher men også på tværs af brancher. Det første møde i det nye år finder sted den 18. januar, og det har vi store forventninger til. Derudover vil vi gerne fortsætte det arbejde, som vi allerede har startet i 2023, og som jeg allerede har nævnt – at sikre driftsstabiliteten, fortsætte vores tætte kundekontakt, styrke kerneløsningen, og videreudvikle vores CX afdeling med ydelser, der understøtter vores kunders digitale rejse fra a til z.
Det er mine helt beskedne forventninger til 2024. 😊
En dag fuld af inspiration, vidensdeling og julestemning
Fredag den 1. december holdt vi juleevent og åbent hus for kunder og partnere. Programmet bød på forskellige præsentationer om både moduler og plugins. Og der var lagt god tid i programmet til netværk og vidensdeling.
Det hele var omkranset af den varme julestemning og ikke mindst, duften af brændte mandler. Det var en super god dag – tak til alle der deltog.
Præsentation af tiltag i CX afdelingen
Se præsentationen fra Åbent Hus, hvor CX Director Jesper Jensen giver et indblik i de seneste tiltag i Customer Experience – og planerne for 2024.
Michael Sahl, CTO
“Jeg brænder for at være med til at få andres idéer til at gro”

7 spørgsmål til CTO Michael Sahl
Vi har stillet 7 spørgsmål til Michael Sahl – CTO og en af grundlæggerne bag Microbizz
Michael er 47 år og bor i Køge med sin kone Sara og sine 3 børn, samt katten Svante og hunden Targi.
Når Michael ikke udvikler videre på Microbizz, går fritiden med alt lige fra tid med familien, til lange gå- og løbeture, avancerede brætspil, sjove udviklingsprojekter, som f.eks. et computerspil og ikke mindst som gæstebartender på bryggeriet og beværtningen Mad Molly i Køge et par gange om måneden.

Hvordan startede det hele?
Jamen, det er så enkelt – at I mit tidligere arbejde, synes jeg, at jeg manglede et system til at planlægge og styre mine opgaver op til en aftale. Noget, der gav struktur og overblik, og som var let at arbejde med.
Så bejlede jeg lidt til Søren Cedervall, som jeg kendte helt tilbage fra 90'erne, hvor vi arbejdede sammen på webbureauer og havde holdt kontakten. Søren gik selv med tanker omkring en løsning til at sikre, at virksomheder havde den opgaveinformation til rådighed, som de havde brug for – på rette tid og rette sted. Vi smeltede de to visioner sammen og gik i partnerskab om at starte Microbizz.

Hvilke learnings har du gjort dig undervejs?
Vi startede jo som de fleste gør med at forsøge at opfylde alles behov. Nogle gange følelsen af at asfaltere mens man kører. Det betød også, at vi hurtigt fik udviklet et bredt system. Og her har vi i de seneste år skåret lidt mere ind til benet, og har måtte fjerne nogle moduler for at have flere ressourcer til at udvikle på det, der bruges af de fleste.

Hvad er du særligt stolt af?
Vi traf allerede en hurtig strategisk beslutning om, at vi ikke ville lave et skræddersyet system, men at vi ville lave en generisk løsning, som kunne bruges på forskellige måder, så virksomheden ikke skulle passe ned i en bestemt kasse. Og give virksomheden selv muligheden for at konfigurere og tilpasse systemet. Det har vist sig, at være det helt rigtige at gøre – også i dag. Det er noget af det, der virkelig adskiller os på markedet. Og så vores åbne API. Vi har altid ønsket, at Microbizz skulle være helt åbent, så det kunne integreres til virksomhedens øvrige systemer. Og aldrig har det været vigtigere at være åben overfor integration til andre løsninger, se bare på mulighederne med AI. Med Microbizz kan nye teknologier tages direkte i brug i den daglige drift.

Har der været nogen bommerter?
Nu nævnte jeg jo lige AI. Nogle gange kommer teknologien før behovet. Vi har et par gange kastet energi i noget udvikling, som har vist sig ikke at bunde i et reelt og defineret behov hos vores kunder. For eksempel havde vi for nogle år siden et udviklingsprojekt med AR briller. Det viste sig bare, at det ikke var blevet født i et reelt behov i markedet, og vi måtte skrinlægge det. Her bliver vi hele tiden klogere, og vi er blevet mere fokuserede på at arbejde med meget præcise og veldefinerede User Stories, inden vi starter ny udvikling.

Hvad vil du især fremhæve som nøglepunkter i 2023?
Jeg vil sige, der er især 3 punkter. Det er i 2023, at vi fik færdigudviklet vores første moduler, der er baseret på den helt nye Microbizz platform og det nye User Interface. Det er vores Planlægning+ modul og EDI+ modul, og de kommer ud her i vores januar release. Vi har store forventninger til disse moduler, og vi glæder os til, at kunderne tager dem i brug. Vores nye planlægningsmodul løser nogle helt specifikke udfordringer, og kunderne vil desuden opleve en meget mærkbar forskel i hastigheden, noget der tidligere tog f.eks. 20 sekunder tager måske nu 1 sekund. Jeg vil også gerne fremhæve vores software test procedurer. Dels har vi fået en dedikeret software tester i teamet, og dels har vi fået skabt de rigtige arbejdsgange omkring test både op til en release og løbende henover året. Jeg synes også, at det er i 2023, at vores plugin koncept virkelig har bidt sig fast hos vores kunder, og det er en fornøjelse at følge, hvordan både vi selv, kunder og partnere, kan skabe funktioner, der løser konkrete behov i det daglige på en let og hurtig måde.

Hvad er i fokus for 2024?
Vi vil glæde os til at de to nye moduler, vi releaser her i januar – kommer ud at arbejde hos kunderne, og vi kan tage imod feedback, så vi kan blive bedre. Og så vil vi fortsætte med at styrke kerneløsningen med flere opgraderede moduler og sætte så meget fart på det, som vi kan. Hvilke moduler vi tager i hvilken rækkefølge – bliver prioriteret i et samarbejde med kunderne.

Hvordan bliver det ved med at være sjovt at arbejde med Microbizz?
Jeg bliver aldrig træt af at opleve den passion, der er blandt kunderne. Og jeg bliver ved med at finde motivation i at se, hvordan Microbizz får liv ude i verden – nogle gange på en måde, man ikke havde forventet. Jeg brænder for at være med til at få andres idéer til at gro.

Er I klar til de nye regler for tidsregistrering?
Fra den 1. juli 2024 træder et nyt EU-lovforslag om registrering af arbejdstid i kraft. De nye regler indbefatter, at arbejdsgivere skal implementere et pålideligt system til at måle daglig arbejdstid, med krav om det at det er objektivt, pålideligt og tilgængeligt.
Baggrunden for lovgivningen er et ønske om, at hviletid og maksimal arbejdstid respekteres.
Den registrerede arbejdstid skal være tilgængelig for den enkelte medarbejder i løbet af deres ansættelse. Desuden skal disse oplysninger opbevares i fem år efter den periode, hvor medarbejderens gennemsnitlige ugentlige arbejdstid blev beregnet.
Som arbejdsgiver har du pligt til at overvåge og kontrollere tidsregistreringen for at sikre, at medarbejderen overholder daglig hviletid samt ikke har for meget overarbejde. Du kan læse mere om de nye regler på Dansk Erhvervs hjemmeside (Link).
Bruger I Microbizz i dag til tidsregistrering er I formentlig på helt rette spor også i forhold til den nye lovgivning. Men ellers står vi selvfølgelig til rådighed for en dialog om, hvordan I kan overholde de nye regler for tidsregistrering med Microbizz.

Microbizz Circle den 18. januar
Tema: ChatGPT og mulighederne med Microbizz
På årets første Circle møde har vi fokus på mulighederne med ChatGPT og Microbizz.
Vi viser vores første ChatGPT produkt, som vi har udviklet for vores kunde Super Køl og fortæller om rejsen fra User Story til færdig løsning.
Dato: Torsdag den 18. januar 2024
Tidspunkt: 09.00-12.30
Sted: Ventu, Lergravsvej 59, 3 – 2300 København S
Microbizz Circle er skabt til at gå i dybden med særlige emner og skabe et forum for vidensdeling. Derfor vil der også være afsat god tid til dialog og sparring omkring emnet. Vi håber, du har mulighed for at deltage, tilmeld dig allerede i dag via linket nedenfor. Tilmeldingsfrist er 9. januar 2024.
Bliv inspireret af andres fortællinger
Vi laver løbende rapportager hos vores kunder, så vi kan dele de gode historier. Se her vores nye video med AV Center København.
Hvis du er blevet inspireret og også gerne vil dele jeres historie, så kontakt vores marketingafdeling på 7023 5323.

Vil du vide mere?
Hvis du vil vide mere om et eller flere emner i dette nyhedsbrev, så kontakt Salgs- og Marketingdirektør Henrik Lundkvist.